Aquest fil conductor agrupa continguts i activitats entorn a un tema o idea central que té significat per a l'infant i el motiva a actuar.

El centre d'interès és un mitjà educatiu que ens ajuda a globalitzar i interrelacionar un conjunt d'aspectes que, d'una altra manera, quedarien deslligats entre si. Aquest fil conductor agrupa continguts i activitats entorn a un tema o idea central que té significat per a l'infant i el motiva a actuar.
 
L'origen dels centres d'interès el trobem en l'àmbit escolar, quan el pedagog Decroly va introduir aquest mètode a la seva escola, tot aglutinant les diferents matèries escolars al voltant d'un tema central, i va veure que l'infant captava la realitat de manera global.

Si ens centrem en l'educació en el lleure, des de sempre l'animació ha estat l'intent de fer activitats més participatives i viscudes. És per això que també s'utilitza el centre d'interès com a recurs motivador per educar els infants des dels seus propis interessos. A les colònies, de manera especial, la motivació serà vital per aconseguir que participin en els moments i visquin les activitats amb una sensació d'excepcionalitat digna d'aquest tipus d'activitat.

El centre d'interès ha d'aconseguir que s'endinsin cada vegada més en el tema que es vol treballar, a fer-los descobrir i conèixer coses noves, ha de fer-los traslladar a móns màgics i de fantasia que quedin gravats a la memòria dels infants. El fil conductor de l'activitat ha de tenir un procés acurat en la seva elecció i també en la posada en pràctica. S'han de tenir en compte molts aspectes per tal que el recurs sigui efectiu i faci que la canalla estigui motivada per participar. Cal que les seves vivències siguin autèntiques.

Necessitarem estudiar les característiques peculiars dels nois i noies a l'hora de pensar en un centre d'interès que ens serveixi per a a les finalitats educatives que volem aconseguir i, que a més, diverteixi.



Com escollir-lo

Aquest eix pedagògic i d'animació parteix del fet que els nois i noies, d'una manera espontània i volguda, se senten motivats i actuen, s'interessen, fan, exploren, construeixen i elaboren. I l'educador o educadora intervé, sobre aquesta base, com una eina que ajuda a resoldre problemes, a trobar solucions, etc.

Quan parlem de possibles temes, podem recórrer als clàssics, com per exemple: els indis, la màquina del temps, les bruixes, la volta al món,... però també hem de recordar que cal estar alerta a les novetats que desperten els interessos dels nens i també temes d'actualitat com ara la immigració o els conflictes mundials.



Què cal tenir en compte

- Partir dels objectius educatius formulats: això ha d'anar lligat al que vulguem transmetre i a allò que ens hem proposat per a aquella activitat. Recordem que els recursos educatius estan fets per facilitar la consecució dels objectius.

- Partir dels interessos naturals dels nens: així el grau d'implicació i la motivació seran més grans, i la vivència, més autèntica.

- L'edat dels participants: un centre d'interès pot ser vàlid per a diferents edats. Cal un esforç dels monitors i monitores per tal d'adaptar les activitats a cada franja d'edat.

- Donar a conèixer un tema concret: cal un tema que es descobreixi a partir de les múltiples activitats. Aquest tema ha de ser prou ampli per poder abraçar diferents activitats però, alhora, prou concret per tal de no diluir-les.

- Potenciar les vivències del grup: les activitats es realitzen en grup, tot i que cadascú en treu la seva pròpia vivència. Els membres del grup han de fer-se conscients que hi ha quelcom que els uneix en les seves experiències. 

- Tenir en compte els centres d'interès anteriors: per tal que els infants no repeteixin experiències viscudes altres anys. El centre d'interès ha de ser innovador i cal estar alerta dels temes nous que interessen la canalla i que canvien any rere any: pel·lícules, personatges de dibuixos, llibres, etc.

- El ritme del fil conductor: el centre d'interès s'ha d'anar treballant tot donant continuïtat a l'eix d'animació durant les colònies. Les diferents activitats repartides en diferents hores o dies no poden perdre la seva relació i els punts de referència amb el tema global que ens condueix durant tots els dies. 

- L'ambientació: cal decorar els espais i infraestructures de les quals disposem, donar nom als diferents llocs del medi on ens trobem, utilitzar un llenguatge adient al tema tenint en compte el nom que hem posat als llocs. Un bon recurs consisteix a tenir un personatge que ens guiï al llarg de totes les colònies i ens endinsi a l'època i al tema. L'equip de monitors i monitores ha de vetllar molt pel tema de l'ambientació. El centre d'interès s'ha de viure per tal de transmetre'l als infants.

- L'elaboració dels materials: els materials utilitzats han de tenir relació amb el tema triat. Si fem activitats relacionades amb l'edat mitjana, hem de tenir en compte el vestuari, els estris, etc. 

Tots aquests aspectes i molts altres s'han de cuidar per tal que el centre d'interès estigui ben lligat i no sigui tan sols un tema de fons que no relacioni les diferents activitats que es faran durant les colònies.


 

Fonts: ALEGRE, J. Xino-xano. Centres d'interès. Raima. Barcelona, 1991. Estris
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes