El medi natural en què es desenvolupen les colònies és una font inesgotable de coneixement i de recursos per aprendre els valors naturals, socials i culturals que comprèn

Les colònies són una bona oportunitat perquè els infants i joves descobreixin un entorn diferent a l'habitual. Les activitats a la natura els proporcionen coneixement i diversió a través del contacte amb el medi ambient. Per això representen una font de riquesa que els permet ampliar la visió del món i desenvolupar la consciència ecològica a través de l'educació per a la sostenibilitat.

Contacte amb la natura, aprendre a través de l'experiència o conèixer maneres saludables de destinar el temps de lleure. Aquests són només alguns dels valors que ofereixen les colònies, que moltes escoles aprecien i per això inclouen en el seu Projecte Educatiu de Centre. Les estades escolars presenten un seguit d’avantatges per educar, la majoria lligades amb el fet que la transmissió de coneixements es produeix de manera més vivencial (mirant, escoltant, palpant directament).

 

El medi natural en què es desenvolupen la gran majoria de les colònies és una font inesgotable de coneixement i de recursos per aprendre. L’àmbit rural de les cases de colònies, envoltades de paisatge i fauna, afavoreix aquest context per a l’aprenentatge de les competències bàsiques a partir de l’experiència. L’escola i les colònies són, doncs, escenaris complementaris en l’acció educativa en el medi natural.

Així, les convivències han de ser vistes com activitats que tenen sentit dins del procés d'ensenyament, és a dir, a més del vessant lúdic, tenen també una finalitat didàctica. Es pot triar entre mar o muntanya, l’hort o la granja però sigui quina sigui l’elecció, l'entorn natural de les cases de colònies ofereix múltiples possibilitats als mestres per complementar l'aprenentatge dels alumnes a l'aula sobre el medi ambient amb metodologies com l'exploració, l'observació i l'experimentació.

 

L'educació ambiental en les colònies

L'educació per a la sostenibilitat i les colònies persegueixen objectius comuns: que els infants i joves aprenguin a conèixer, a fer, a ser i a conviure. A través de les experiències en les quals participaran, els alumnes aprendran les competències necessàries per a comprendre la situació mediambiental i els reptes que es plantegen per a la supervivència de l'ecosistema. En aquest sentit, el treball de camp que permeten les colònies és segurament una de les metodologies més eficaces perquè els alumnes descobreixin l'entorn natural amb un aprenentatge directe.

Ja sigui coneixent i tocant els animals de la granja, aprenent a cultivar l'hort o descobrint les plantes i arbres del bosc, els alumnes respondran les seves preguntes com si es tractés d'un joc. Així doncs, desenvoluparan una actitud analítica amb la naturalesa, crítica davant els problemes ambientals i a més, es promourà el respecte i la conservació del patrimoni natural. A banda, perquè aquest aprenentatge sigui més efectiu, a classe es pot fer un treball previ i posterior sobre el que es treballarà o ja s'ha après a les colònies.



Les més de 90 instal·lacions juvenils de l'ACCAC estan situades en espais privilegiats per gaudir d'unes colònies en plena naturalesa. A més, disposen d'una àmplia oferta d'activitats d'educació mediambiental per a escoles, instituts i entitats de lleure. Monitors i monitores especialitzats dissenyen els programes pedagògics per conèixer l'ecosistema i conscienciar-se de la importància del medi ambient. 

Perquè els infants i joves descobreixin els fenòmens de la naturalesa hi ha activitats sobre meteorologia, que a través de la geologia, l'observació dels astres o amb jocs sobre l'aigua i el vent aborden la problemàtica del canvi climàtic. Per despertar l'interès per l'entorn natural, també hi ha l'opció de fer un itinerari guiat per descobrir les varietats de la flora així com aprendre a identificar la fauna a partir dels seus rastres. A través de les excursions, els infants i joves aprendran a observar la natura i a utilitzar prismàtics i guies de camp.



Conèixer els oficis i tradicions del món rural dóna l'oportunitat als infants de conrear un hort, de conèixer d'on procedeixen molts dels aliments que mengem i d'elaborar productes alimentaris artesanals. A més, també hi ha tallers de reciclatge i sobre energies renovables que els fa reflexionar sobre la sostenibilitat del planeta i les conseqüències de les seves accions diàries. Els entorns naturals de les cases de colònies també permeten estar en contacte directe amb els animals. A la granja podran aprendre a tenir cura del bestiar, al bosc, observaran els ocells i a la platja, podran conèixer de prop l'ecosistema marí.

Quan arriba la tardor és temps de verema. Una bona oportunitat perquè els alumnes coneguin les vinyes, el raïm i el procés d'elaboració del vi. Novembre i desembre també són els mesos en què els pagesos realitzen la collita de les olives. Les escoles tenen l'ocasió de participar-hi i veure les demostracions de les tècniques per fer l'oli de forma artesana. Una altra activitat que que garanteix l'èxit és l'apicultura, amb què els infants descobreixen el sistema de la producció de la mel i la cera amb els eixams d'abelles.

 

Però les opcions no acaben aquí: astronomia, vulcanisme, escoles de mar,... Hi ha activitats per a tots els gustos, que s'adapten als currículums de les diferents etapes educatives, des dels més menuts fins als joves. També és habitual veure estudiants d'ESO que hi realitzen el crèdit de síntesi posant en pràctica els coneixements que han après amb activitats interdisciplinàries. Es tracta, en definitiva, de mostrar el medi ambient d'una manera experimental i interactiva, perquè els alumnes, per mitjà de pautes i del treball de camp, aconsegueixin donar resposta a les seves inquietuds i desenvolupin la consciència ecològica.
 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes