L’ Ordre ha entat en vigor l'1 de desembre i regula amb detall els processos de tramitació, expedició i funcionament dels comunicats mèdics i el control de les situacions d’incapacitat temporal.
Les baixes es classificaran segons la seva durada: "molt curta" en el cas de les inferiors a 5 dies, "curta" quan durin entre 5 i 30 dies naturals, "mitjana" si són de 31 a 61 dies i "llarga" si la baixa es es perveu que durarà més de 61 dies.
En els processos de durada estimada inferior a cinc dies naturals, el facultatiu emetrà els informes de baixa i alta en el mateix acte utilitzant un únic comunicat. Ara bé, la data que consti d’alta no serà inamovible, ja que el treballador pot sol·licitar que es faci un reconeixement mèdic el dia fixat com a alta i en cas que el facultatiu ho consideri necessari, podrà modificar la durada del procés.
En la resta dels casos de baixes de durada superior a cinc dies, en el comunicat de baixa sempre hi ha de figurar la data de la següent revisió. En aquest cas, la primera visita serà el setè dia de l’emissió de la baixa per a les "curtes" i "mitjanes", i a partir del dia 14 per a les baixes "llargues".
El control de les baixes que s’allarguin més de 365 dies ja no el portaran a terme els serveis regionals de salut, sinó l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS). D'altra banda, les empreses han de transmetre a l’INSS els comunicats de baixa, confirmació o alta en el termini màxim de tres dies hàbils des de la recepció. També han de conservar les còpies dels comunicats mèdics durant un termini de quatre anys des de la data de la seva presentació telemàtica a l’INSS.
En els processos de durada estimada "molt curta", el treballador ha de presentar a l’empresa el comunicat de baixa/alta en les 24 hores següents a la data d’alta. En la resta de processos, el treballador ha de presentar a l’empresa còpia de comunicats de baixa i els de confirmació en els tres dies següents a la seva expedició.
Sobre aquesta nova normativa i d'altres qüestions laborals, els socis de l'ACCAC poden posar-se en contacte amb Davilans Consultors, amb qui l’Associació té un acord de col·laboració i que és experta en el sector de les instal·lacions juvenils.