La proximitat, el compromís social de les institucions de lleure i la lluita per la igualtat d'oportunitats són, per a Felipe Campos, tres eixos vertebradors de les colònies, una experiència que no tots els infants i joves tenen garantida.

Hi ha moments a la vida que et pares a pensar en les teves primeres colònies com a nen. Penses en tot el que vas tenir l'oportunitat de compartir amb altres nens, amb els teus monitors; penses en com era aquella casa de colònies, els seus espais, la llitera ... Tanques els ulls i recordes com aquesta setmana et va canviar la vida.

Som molts els privilegiats per als qui les colònies formen part de l'imaginari i, alhora, som afortunats perquè aquell fet puntual, reiteratiu els anys posteriors, va configurar la nostra manera d’entendre la vida, va encaminar les nostres vocacions professionals o, simplement, ens va fer reflexionar sobre quin model de societat volíem.

Les colònies són un espai imprescindible en la vida de l'infant. Per això, cal posar la mirada en aquells nens i nenes que es troben en situació de risc social i que, en ocasions, no hi tenen garantida la participació. 

Cal que les administracions públiques i privades treballem per democratitzar l’accés a les activitats de lleure, sense condicions i sense barreres, econòmiques, físiques o socials. Cal que recordem que les colònies fan una contribució educativa i social que es pot resumir en tres eixos vertebradors:

  • La proximitat: En les colònies, fem un acompanyament als processos socioeducatius dels nostres infants i joves i de les seves famílies, el qual genera un clima de confiança i d'escolta activa.
  • El compromís social de les institucions de lleure i acció social: La nostra militància recau sobre la nostra comunitat infantil i juvenil, a qui entenem com a nucli de la nostra intervenció. Per això, ens impliquem en aquesta comunitat, per aconseguir més justícia social a partir de la seva transformació.
  • La lluita per la igualtat d'oportunitats: Garantir i dotar de recursos els infants, els joves i les seves famílies, empoderar-los per evitar que es cronifiquin certs processos i per trencar cercles d'exclusió social, tant en les activitats de lleure durant el curs com a les activitats en època estival, a les colònies, campaments, camps de treball o casals.

Per un moment, pensa en tot el que podem fer per aconseguir que allò que tu vas viure fa anys o dècades ara puguin gaudir-ho els nostres infants. El present és el millor moment per convertir-los en els autèntics protagonistes.

Felipe Campos és director general de l'Associació Educativa Itaca.

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cap per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes