La realització de colònies i sortides s’insereix dins el projecte educatiu dels centres i, a part de la funció educativa específica, ofereixen l'oportunitat que tots els infants i joves gaudeixin del dret al lleure. Aquesta
tradició de més de 120 anys ha esdevingut una peça fonamental en el sistema educatiu català per treballar aspectes formatius com la convivència o la relació amb la natura.
Al llarg del curs, els centres educatius aprofiten per gaudir dels entorns privilegiats de les
cases de colònies, que ofereixen una gamma àmplia d’activitats per a infants i joves. Els dies de colònies permeten desenvolupar habilitats socials i emocionals en un espai que no és ni l’acadèmic ni el familiar i alhora formar-se a través del joc i les activitats a l'aire lliure.
La història recent de les cases de colònies és, en termes generals, de creixement i millora. Durant els darrers anys, les ofertes de les instal·lacions juvenils en l'àmbit de les colònies escolars s’han professionalitzat i multiplicat tenint en compte les demandes actuals de l’escola. Però tot i el concens tècnic i social de les virtuts de les colònies, aquesta evolució no ha anat acompanyada d'un reconeixement formal d'aquesta activitat distitiva del sistema educatiu català.
En aquest sentit, neix el projecte "Colònies i educació", que vol difondre el paper de les cases de colònies, rellevant a nivell educatiu, social i econòmic per al país. Les principals associacions del sector, ACELLEC, La Confederació i
ACCAC, s'uneixen per promoure el reconeixement públic i formal de la contribució de les colònies escolars a la qualitat del sistema educatiu català.
Afavorir la coordinació entre els agents de la comunitat educativa, incentivar i posicionar públicament les colònies com a element pedagògic, promoure'n la recerca universitària o destacar el valor de l'activitat econòmica de les instal·lacions juvenils, són alguns dels objectius d'aquest projecte de creixement i millora.
Es tracta, d'una banda, de garantir la pervivència d'un model pedagògic eficaç i contrastat i, de l'altra, de fer-lo evolucionar explorant-ne les seves potencialitats. I és que les tres associacions creuen que les colònies escolars són un element educatiu insubstituïble i necessari que s'ha de defensar per garantir-ne la continuïtat i el progrés.
Al llarg de les properes setmanes es presentarà públicament el projecte per demanar el suport de les administracions i de les universitats així com l'adhesió d'organtizacions del món educatiu i social.