El cançoner és un recurs educatiu i dinamitzador que ajuda a incorporar la música a les colònies. De ben segur en el futur els infants, monitors i monitores recordaran la banda sonora de l'estada, que els farà reviure l'experiència que han viscut.

Cantar és una activitat quotidiana i habitual als caus i als esplais. La cançó sovint serveix de punt de partida per enllaçar amb altres activitats, o viceversa, i s'integra en diversos moments de la nostra vida a l'entitat (celebracions, colònies, presentacions, comiats...). 

I és que la música constitueix un element inseparable de la cultura i és un mitjà per comprendre el món, la diversitat, desenvolupar la capacitat creativa, la comunicació interpersonal i l'expressió personal d'idees i sentiments.

El repertori 

El cant ha de permetre que els infants gaudeixin del fet musical per davant de les exigències tècniques. Això s’aconseguirà amb un repertori adequat: motivador, amb progressiva dificultat, que li permeti enriquir el coneixement del patrimoni cultural pròxim (geogràficament i en el temps) per tal d’anar-lo ampliant progressivament.

Tenint en compte la procedència dels nens i nenes és recomanable combinar cançons originàries del mateix poble o comarca, amb cançons d’altra procedència, en la llengua original o bé traduccions.



Com elaborar el cançoner 

- L'equip de monitors i monitores ha de vetllar perquè el recull de cançons sigui adient per l'edat dels nens i nenes i perquè segueixi la línia de treball i d'identitat de l'entitat.
- Els infants s'han de fer seu el cançoner. Per aquesta raó és recomanable que puguin participar de la seva elaboració recomanant algunes de les cançons. 
- Sempre serà bo posar aquell himne o cançó pròpia de les colònies o que us identifica com a entitat.
- És important posar els crèdits de cada cançó: El títol, l'autor de la lletra i de la música, qui ha fet l'adaptació. Així els infants coneixeran les cançons que canten.
- Cal posar els acords de guitarra. Encara que els infants potser no en saben, és possible que ens trobem amb algú que la sàpiga tocar.
- El millor format d'un cançoner és el de mida quartilla, ja que és més petit i fàcil de transportar.
- Les tapes han de ser dures (Per exemple, de cartolina) i la portada ha de ser ben bonica amb un nom, un lloc i una data. També pot personalitzar-se-la cada infant.
- La lletra ha de ser clara, llegible i la mateixa per a totes les cançons perquè sigui agradable visualment. Evitem els retalls de fotocòpia, d'una fotocòpia d'una anterior fotocòpia.
- S'hi poden afegir dibuixos que il·lustrin les cançons i facin el cançoner més atractiu visualment.
- Si el cançoner és molt extens, és recomanable numerar les cançons, fer un índex i ordenar-les per tipologia o temàtica (per exemple, rock català, cançons d'arreu del món, cançons d'animació,...).
- Es recomana grapar o enquadernar el cançoner. Si gira entorn el centre d'interès de les colònies, es pot fer amb anelles i així durant el curs, a mesura que els nens i nenes aprenguin cançons noves, les podran anar afegint al cançoner.
- És recomanable posar una gran varietat de cançons, de les més tradicionals i antigues, fins a les més actuals i populars. Tingueu en compte que també es poden incorporar cançons d'altres cultures amb diferents idiomes per fomentar la multiculturalitat o bé cançons que es puguin ballar.

Però recordeu, sobretot, que qui canta els mals espanta i el cor eixampla!

Potser t'interessa: La música de la cultura popular a la XarxaUn cançoner recull 1.500 cançons populars del Pirineu.

 
Foto: Esplac
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes