Totes les empreses i entitats que ocupin persones treballadores han d’elaborar un protocol de desconnexió digital, amb independència de si hi ha treball a distància o presencial

14/11/2022

Des de l’època COVID s’ha posat de manifest un increment del treball a domicili que ha potenciat la tecnologia en el treball.

Aquest canvi en l’organització del treball obre nous escenaris i riscos laborals, en funció del lloc i l’estructura de treball. Així, i d’un temps ençà, les tecnologies han anat incidint en el treball consolidant-se com a mitjans per desenvolupar el treball des de qualsevol punt geogràfic. De la mateixa manera que les comunicacions en l'àmbit digital sempre han estat presents sense tenir massa en consideració jornades i horaris.

La desconnexió digital, com a dret i deure de les persones treballadores que emana de l’article 88 de la Llei Orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i Garantia dels Drets Digitals (LOPDGDD), es constitueix també com una mesura preventiva dirigida a prevenir i pal·liar possibles riscos psicosocials en el treball. La desconnexió digital es materialitza, necessàriament per a totes les empreses i entitats, en un protocol adreçat a l’exercici del dret i deure a la desconnexió digital, la sensibilització sobre l’ús raonable de les eines tecnològiques, dintre i fora del lloc de treball, i les accions de formació que es realitzaran per a aquestes finalitats.

El Protocol de desconnexió digital és un document en el qual es recullen la política interna i les mesures preses per l'empresa per a garantir el dret a la desconnexió digital de tots els seus empleats (presencials, a distància, a jornada completa, a jornada parcial, inclosos directius) i té les següents característiques:

  • Al marge del que pugui establir el conveni col·lectiu d’aplicació, les empreses, persones físiques o jurídiques, i entitats que ocupin persones treballadores, han d’elaborar un protocol de desconnexió digital, amb independència de si hi ha treball a distància o presencial. Totes les empreses amb empleats estan obligades a tenir un protocol de desconnexió digital, amb independència de la seva grandària i àrea d'activitat. 
  • No té un contingut mínim, excepte prèvia consulta al conveni col·lectiu d’aplicació, però ha de preveure les modalitats d’exercici del dret i deure a la desconnexió i les accions de formació i sensibilització dirigides a totes les persones de la plantilla, incloses les que ocupin càrrecs directius.
  • Ha de garantir de manera suficient el dret a la desconnexió digital de les persones, incloent-hi supòsits de força major i règims de disponibilitat i guàrdies, així com els seus deures.

Aquest dret a la desconnexió digital suposa que fora de l'horari laboral, els empleats no tenen l'obligació d'atendre cap tipus de comunicació de l'empresa, tant dels seus superiors com dels seus companys o de clients, i fins i tot poden desconnectar els dispositius electrònics facilitats per l'empresa durant els seus períodes de descans, permisos i vacances (tot i això el protocol pot contemplar excepcions justificades en les quals els empleats hauran d'estar localitzables).

Per tal de poder elaborar aquest protocol tots els socis de l'ACCAC comptem amb la col·laboració del departament Jurídic de PIMEC que ha dissenyat un nou servei d’acompanyament en la implementació del protocol de desconnexió digital.

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes