En l'educació i el lleure, el reptes és fomentar la continuïtat educativa més enllà de l’escolarització obligatòria, garantir l’accés universal al lleure, l’esport i la cultura

21/11/2023

Més d’un miler d’infants i adolescents han participat en la creació d’una nova agenda, que pretén ser una guia consensuada dels principals desafiaments que hi ha, a nivell de país, per millorar les condicions de vida i el benestar de tots i totes les infants i adolescents de Catalunya.

La guia ha estat elaborada pel Departament de Drets Socials tenint en compte la perspectiva dels joves. La nova agenda té com a objectiu actualitzar el Pacte per a la Infància signat al 2013, ja que tot i que l’esperit del pacte és vigent, la realitat social ha canviat 10 anys després i cal ressituar les prioritats en matèria d’infància.

En la confecció de l’agenda hi han participat directament 99 infants i adolescents en tallers presencials així com 1.211 infants i joves més en sessions autogestionades. Provenen d’esplais, CRAE, Casals d’estiu, Consells Municipals d’Infants i Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya (CNIAC). Entre tots han presentat 440 propostes, amb l’ajuda i la guia de 64 adults provinents de l’Observatori dels drets de la infància a Catalunya i la Plataforma d’infància a Catalunya (PINCat).

Aquesta nova agenda situa com a principal repte la pobresa infantil. A més, conté una marcada perspectiva feminista, una mirada inclusiva àmplia, amb una sensibilitat especial amb la salut mental i emocional, i posa l’accent en la crisi climàtica i la sostenibilitat. També recull el dret a la connexió digital i la lluita contra l’excés de pantalles.

La nova agenda proposada contempla 25 reptes per millorar les condicions de vida dels infants i adolescents que s'ha organitzat  en 6 àrees: 

  • Equitat i no discriminació: acabar amb la pobresa infantil, prevenir i abordar qualsevol mena de discriminació i de violència, prevenir i protegir els infants i adolescents sense entorn o suport familiar i assegurar l’habitatge i lluitar contra la pobresa energètica.
  • Informació, participació i escolta: canviar la imatge de l’adolescència en positiu, apoderar als infants i adolescents en la defensa i l’exercici dels seus drets i assegurar la participació activa d’infants i adolescents a tot arreu.
  • Educació i lleure: Fomentar la continuïtat educativa més enllà de l’escolarització obligatòria, garantir l’accés universal al lleure, l’esport i la cultura, promoure el pensament crític i la reflexió entre els i les estudiants, acabar amb la segregació escolar i eliminar la bretxa digital.
  • Entorns segurs i vida saludable: garantir el dret a la tranquil·litat i al joc, crear espais de joc i de trobada inclusius, protegir el medi ambient i impulsar la mobilitat segura i sostenible per a tothom.
  • Protecció, cura i convivència familiar: fer possible la conciliació, assolir la corresponsabilitat dels homes en la cura dels fills i filles, construir comunitats que cuiden i augmentar l’acolliment familiar per als infants i adolescents tutelats.
  • Accés a la salut: Lluitar contra l’excés de pantalles, promoure l’alimentació saludable i prevenir l’obesitat infantil, garantir que la cartera de salut cobreix totes les necessitats d’infants i adolescents i prevenir i tenir cura de la salut mental i emocional d’infants i adolescents.

Per finalizar es presenta un decàleg que resumeix "Els 10 drets bàsics que reclamen els infants i adolescents", basat en totes les propostes recollides durant el procés participatiu.que són: 

  • El dret al menjar bo i saludable
  • A beure aigua, a la identitat de gènere
  • A accedir al lavabo sempre i arreu
  • Al futur amb la lluita decidida contra el canvi climàtic
  • Al descans
  • A viure en família
  • A un habitatge digne
  • A la pròpia cultura i el respecte a les tradicions 
  • A la connexió digital a l’espai públic.

El contingut de l’agenda parteix dels mateixos infants i adolescents, té una mirada integral i perspectiva de drets. A més, situa les fites que cal assolir, tenint en compte la coresponsabilitat de tots els agents i interpel·lant a tots els actors, i és flexible per adaptar-se a situacions sobrevingudes o inesperades. Els reptes consensuats marquen el rumb i s’avaluen els resultats mitjançant el Sistema d’indicadors d’infància i adolescència de Catalunya (SiiAC).

Més informació: Agenda de reptes per a l'actualització del pacte per l'infància

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes