L'ACCAC, l'Acellec i la Confederació lliuren el II Premi Interuniversitari Colònies i Educació en un acte que esdevé un clam per al reconeixement unànime de les colònies escolars al sistema educatiu del país.

14/11/2018

El conseller d’EnsenyamentJosep Bargalló, s’ha compromès a crear una taula tècnica per treballar pel reconeixement de les colònies escolars perquè ha reconegut que “l'educació en el lleure i no formal de les cases de colònies i albergs és fonamental per complementar l'educació formal” i per això des d’Ensenyament volen donar un “reconeixement explícit pel seu valor”. 

Així ho ha declarat en l’acte del lliurament del II Premi Interuniversitari Colònies i Educació al treball Viure la diferència, colònies inclusives, de Roser Palomar. Durant l’acte, l’estudiant d’educació social de la Universitat de Lleida ha presentat el projecte de colònies inclusives per a joves amb diversitat funcional en un alberg del Priorat, que ha estat premiat amb amb 1.000 euros i la difusió digital de l'estudi. 

També ha participat al lliurament Cesc Poch, director general de l’Agència Catalana de la Joventut, que ha recordat que "sense les cases de colònies no hi hauria hagut renovació pedagògica” perquè “els nostres valors educatius catalans venen de les colònies", ha afegit.

La contribució de les colònies escolars 

L’acte també ha servit per reflexionar sobre l’aportació de les colònies escolars en el sistema educatiu català de la mà de la directora de l’escola Tàber, Maite Roca, del professor de pedagogia aplicada a la UAB, Edgar Iglesias, i de la directora de la Granja Escola, Cristina Gutiérrez.

Roca ha valorat molt positivament l’experiència per a la seva escola perquè "després de les colònies som una pinya. Amb la convivència intensa les 24 h ens coneixem molt millor entre mestres i alumnes" i permet l’aprenentatge de manera global i directa amb la natura. També ha reivindicat que "les colònies han de ser una aposta, s'ha de garantir que tothom hi pugui anar perquè sigui una activitat inclusiva, no discriminatòria".

En aquest mateix sentit, Iglesias ha destacat que “les colònies potencien l'educació inclusiva i vinculen tota la comunitat educativa" però que per garantir l'equitat educativa “cal que tots els infants i adolescents puguin participar del fet d'anar de colònies". Les colònies són un laboratori d'interessos per generar experiències i traslladar-les després a l'aula, ha valorat positivament el professor.

Per la seva banda, Cristina Gutiérrez ha defensat que "una casa de colònies és un agent de primer ordre. Una oportunitat per a l'educació vivencial, que recordes de per vida perquè és significativa" i que les colònies són un accelerador de competències sobretot socials i emocionals. “Els nens i nenes necessiten l'autonomia que els donen les convivències lluny de les famílies", ha afegit.

Un premi que es consolida 

En l’actualitat, està obert el termini de presentació de candidatures de la tercera edició del premi, que compta amb el suport de totes les facultats d’educació de les universitats catalanes i de laDirecció General de Joventut

Les tres entitats (ACCAC, Acellec i La Confederació) impulsen el guardó amb l’objectiu de potenciar la recerca i el coneixement dels valors pedagògics de les colònies escolars entre els alumnes de les facultats d’educació del país. Les tres organitzacions representen la pràctica totalitat dels propietaris i gestors de les cases de colònies de Catalunya. 

[Foto: El director general Cesc Poch, el conseller Josep Bargalló, el president de la Confederació, el president de l'ACCAC, Werner Estellé, i el president de l'Acellec, amb la guanyadora del premi, Roser Palomar.]

Potser t'interessa: Recull de notícies sobre el projecte Colònies i Educació.