 
		18/10/2025
El Departament d’Educació i Formació Professional ha publicat una guia per ajudar els centres educatius a acompanyar l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA). El document, titulat ‘Comprendre i acompanyar l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista. Orientacions per planificar la resposta educativa als centres’, ha comptat amb la col·laboració d’entitats com la Societat Catalana de Pediatria, Aprenem Autisme, Federació Catalana d’Autisme, i diversos centres educatius i de recursos, com centres d’educació especial, de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP) o escoles bressol.
L’elaboració ha anat a càrrec de la Direcció General d’Educació Inclusiva i el Centre de Recursos Educatius per a Alumnes amb Trastorns del Desenvolupament i la Conducta (CRETDIC).
La guia parteix de la base que els infants i adolescents amb TEA mostren un conjunt de trets que es poden projectar en un ampli repertori d’intensitats i característiques, per la qual cosa cal que el personal educatiu tingui un bon coneixement del trastorn, acompanyat d’un coneixement profund de l’alumne o alumna. L’altre objectiu del document és definir els elements i eixos clau de la resposta educativa, per tal d’ajustar l’entorn escolar de manera que es faciliti la participació i aprenentatge. S’hi afirma que tot l’alumnat té el potencial per aprendre i desenvolupar millors destreses si les intervencions educatives són ajustades al seu estil d’aprenentatge.
El document descriu les tendències dels possibles patrons de comportament (en les dimensions comunicativa i social, cognitiva, sensorial i emocional) i formula propostes d’intervenció educativa ajustades a cada estratègia. Alguns exemples d’intervencions són els següents:
El document també inclou explicacions específiques sobre les transicions d’etapa, consells per acompanyar les famílies de l’alumnat amb TEA i reflexions al voltant del diagnòstic en les nenes i les dones, que és minoritari.
L'ACCAC, en col·laboració amb la Federació Catalana d'Autisme, també ha elaborat la 'Guia de cases de colònies i albergs amigables amb l'autisme' amb l'objectiu de fomentar espais més accessibles i acollidors per a les persones amb autisme i les seves famílies. La guia ofereix recursos i orientacions perquè les cases de colònies i albergs puguin adaptar-se millor a les seves necessitats, promovent així un lleure més inclusiu i facilitador per a tothom. Un recurs que pot ser un bon complement a la Guia elaborada pel Departament d'Educació per quan les escoles marxin de colònies.