Espai de reflexió conjunta per treballar el model Colònies 360 des de la gestió del temps, els equips i la sostenibilitat del sector

05/12/2025

El passat 3 de desembre es va celebrar una jornada de treball i reflexió organitzada per la Federación Estatal de Organizaciones Empresariales de Ocio Educativo y Socio-Cultural (FOESC) i l’Asociación Nacional de Empresas de Actividades y Campamentos (ANEACAMP). La trobada va reunir representants del sector amb l’objectiu de treballar conjuntament un enfocament compartit del model de colònies 360 i campaments, des d’una mirada integral, realista i alineada amb la singularitat del lleure educatiu.

La jornada s’emmarca en un moment especialment sensible, marcat per l’evolució del marc normatiu laboral, especialment pel que fa al registre horari, i per les dificultats d’aplicar-lo de manera homogènia en un àmbit amb dinàmiques educatives, temporals i organitzatives pròpies. Aquesta realitat obliga el sector a revisar pràctiques i avançar cap a respostes col·lectives que vagin més enllà de solucions parcials.

Un repte compartit: normativa, qualitat educativa i sostenibilitat

Un dels consensos principals de la jornada va ser la constatació que no existeixen solucions simples. El sector es mou en una tensió constant entre el compliment de la normativa laboral, la garantia de la qualitat educativa i la seguretat de les activitats, i la sostenibilitat econòmica de projectes.

En aquest context, es va posar sobre la taula una preocupació compartida: qualsevol increment estructural de costos acaba repercutint en el preu del servei i, per tant, en les famílies. Aquest escenari, especialment delicat, pot comprometre l’accessibilitat de les colònies i els campaments com a serveis educatius amb vocació universal, posant en risc la seva funció social basada en l’accés i l’equitat.

Assumir aquesta complexitat, i també els límits actuals, va ser un dels valors de la jornada, amb una voluntat clara d’analitzar què funciona, què no i què cal repensar per avançar cap a models de gestió coherents amb la realitat del sector.

El paper institucional de l’ACCAC

La jornada es va iniciar amb les intervencions institucionals, entre elles la de l’Helena González, presidenta de l’ACCAC, que va posar en relleu el paper de les cases de colònies com a espais educatius amb una funció social clau, més enllà de la seva dimensió d’infraestructura.

En la seva intervenció, va destacar que aquests projectes només són possibles gràcies als equips professionals que els sostenen, i va assenyalar com a repte central la necessitat d’equilibrar obligacions laborals, drets dels equips, qualitat educativa i sostenibilitat econòmica, sense perdre de vista la realitat quotidiana de les organitzacions del sector.

Així mateix, va subratllar el valor d’espais com aquesta jornada per compartir mirades i avançar en la construcció d’estratègies comunes, com a pas imprescindible per treballar conjuntament el model de colònies 360 i campaments.

Experiències del sector amb mirada integral

La jornada va comptar amb la participació de dues entitats associades a l’ACCAC, Alba Serveis Educatius i La Granja, que van compartir experiències de gestió del temps i dels recursos humans a les seves instal·lacions.

Alba Serveis Educatius va presentar un model estructurat en tres pilars (econòmic, jurídic i social) que busca garantir tant la viabilitat del projecte com la seva dimensió humana i organitzativa. La seva aportació va obrir reflexions sobre l’estrès institucional, la importància del propòsit compartit i la corresponsabilitat com a elements clau per a la salut de les organitzacions.

Per la seva banda, La Granja va exposar la seva experiència a Catalunya i Madrid, posant l’accent en la necessitat de cuidar els equips professionals com a condició indispensable per assegurar la qualitat educativa. La seva intervenció va reforçar la idea que la gestió dels equips forma part indissociable del projecte pedagògic.

Negociació col·lectiva i corresponsabilitat: claus de futur

Un dels aprenentatges centrals de la jornada és la necessitat de reforçar la negociació col·lectiva i els espais de diàleg social com a eines imprescindibles per abordar la gestió del temps i dels recursos humans amb criteris compartits, realistes i adaptats a la singularitat del sector.

La trobada va evidenciar que, sense aquest treball conjunt, el risc és avançar cap a models desiguals o excessivament rígids, amb impactes directes tant en les organitzacions com en les famílies i en l’accessibilitat dels serveis. Alhora, també va posar de manifest la necessitat d’autocrítica i d’avançar amb més coordinació, capacitat d’incidència i visió estratègica.

Des de l’ACCAC, com a entitat membre de la junta de la FOESC, es reafirma el compromís de continuar impulsant espais de debat i construcció col·lectiva que situïn les persones, la qualitat educativa i la funció social del lleure al centre, i permetin avançar cap a un model de gestió del temps i dels recursos humans just, viable i socialment responsable.

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes