Només la meitat de l’increment del cost laboral arriba al treballador

04/09/2026

Quan una empresa decideix incrementar els salaris per compensar la inflació l'objectiu és clar: millorar o mantenir el poder adquisitiu de les persones treballadores. Però això no sempre passa. 

Segons un estudi de l'Observatori de la Pime de Catalunya, la manca d'actualització dels paràmetres de l'IRPF està absorbint una part creixent de les pujades salarials i ampliant la distància entre el cost que assumeixen les empreses i la millora que finalment perceben els treballadors. És el que es coneix com a fiscal drag o progressivitat en fred.

El fiscal drag és un fenómen que es produeix quan els salaris augmenten per compensar la inflació, però els trams, els mínims, les reduccions i les deduccions de l’IRPF continuen congelats. Com a conseqüència, els contribuents acaben pagant proporcionalment més impostos sense haver incrementat el seu poder adquisitiu i sense que s’hagi aprovat cap augment explícit dels tipus impositius.

L’estudi, elaborat per l'Observatori de la Pime, analitza nòmines reals dels sectors de l’hostaleria, el metall i la neteja i constata que de cada 100 euros addicionals de cost laboral assumits per una empresa, les persones treballadores només en perceven nets entre 48 i 56. La resta, entre 44 i 52 euros, es destina a l’IRPF i a les cotitzacions socials. Dit d’una altra manera, perquè un treballador rebi 100 euros nets més, l’empresa ha d’assumir un increment de cost d’entre 180 i 210 euros.

En resum algunes conclusions importants de l'estudi són:

  • L'esforç es dilueix ja que només la meitat de l’esforç salarial arriba a les persones treballadores. 
  • El sobrecost real. Per evitar aquesta pèrdua, les empreses haurien d’incrementar els salaris entre quatre i onze punts percentuals per sobre de la inflació per preservar el poder adquisitiu. 
  • Pèrdua de poder adquisitiu. Pujar els salaris ja no garanteix mantenir el poder adquisitiu. Tot i apujar els salaris bruts un 22,1% (igualant la inflació acumulada 2020-2025), els treballadors acaben perdent entre un 2,8% i un 4% de poder adquisitiu net a causa de l'augment de la pressió fiscal.

La proposta de Pimec

El sistema fiscal ha de continuar garantint els recursos necessaris per sostenir els serveis públics, però també ha de preservar el poder adquisitiu de les persones treballadores i evitar que la inflació provoqui, de manera automàtica, un increment de la tributació.
Per això, Pimec reclama l'establiment d'un mecanisme regular i transparent per deflactar trams, mínims i llindars de l'IRPF. No es demana una rebaixa fiscal, sinó evitar que els impostos pugin automàticament amb l'IPC, llastrant els marges de les empreses i l'eficàcia de les millores salarials.

Més informació: Augment de la pressió fiscal per la no deflactació de les tarifes d’IRPF. El fiscal drag a  Espanya i Europa
 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes