27/07/2020
El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha presentat en roda de premsa el Pla de Millora d'Oportunitats Educatives per al curs 2020-2021 adreçat als centres amb complexitat educativa, amb un finançament de 48M €, en el marc de les mesures adoptades pel Departament per pal·liar els efectes desfavorables per la COVID-19. Ho ha fet acompanyat del director general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Juanjo Falcó.
Tal com ha exposat el conseller Bargalló, “la Covid-19 ha accentuat la vulnerabilitat d'aquell alumnat que ja tenia dificultats abans del confinament. A més a més, al tancar lescola, es tancava un recurs d'estabilitat emocional, de seguretat personal i d'acompanyament social importantíssim per a tot d'alumnat però especialment per al més vulnerable. I aquesta situació s'haurà allargat, per a la majoria d'aquest alumnat, durant 6 mesos”. En aquest sentit, ha destacat que “estem parlant d'un alumnat que molt probablement no haurà pogut connectar-se, pogut accedir a casals d'estiu o a altres activitats com ara estades o colònies”.
És per això, que el titular d’Educació ha assegurat que “cobrir adequadament les necessitats d’aquest alumnat més vulnerable és una preocupació d’aquest Departament”. Ha explicat que “Educació ha apostat per la contractació de 8.000 professionals entre personal docent i no docent”, per atendre millor l’alumnat, abaixant la ràtio i/o desdoblant grups, i contractant molt personal d’atenció a l’aula amb perfils no docents diversos que pretenen reforçar aquesta atenció a l’alumnat que més ho necessita. “Però més enllà d’aquesta mesura, n’hi ha d’altres, que hem agrupat sota aquest paquet, que hem anomenat Pla de millora d’oportunitats educatives”.
Josep Bargalló ha manifestat que aquest Pla conté 19 mesures que “tenen la voluntat d’atenció especifica a l’alumnat més vulnerable dels centres de més complexitat educativa perquè puguin compensar les desigualtats educatives derivades de la Covid-19. Cobrir les necessitats de l'alumnat més vulnerable ja ha estat sempre la voluntat del Departament i ara més que mai”. El conseller ha dit també que “és un Pla que creiem que no només és absolutament necessari, sinó que és una eina de millora del sistema” i que l’objectiu és que “el curs 2020-2021, malgrat la situació provocada per la pandèmia, es pugui fer amb la màxima normalitat possible”.
Per tal d'assolir els objectius general i específics, el Pla s'estructura en 4 àmbits d'actuació i en 19 mesures. Entre les mesures adreçades a reduir les barreres econòmiques en aquests centres docents, es destinaran 5M€ a l'accés equitatiu a les sortides i colònies escolars pel proper curs 2020-21.
Reducció de les barreres econòmiques
Pel que fa al primer àmbit, la reducció de les barreres econòmiques, amb una inversió de 10,8M, hi ha tres mesures previstes:
Acompanyament, motivació i suport a l’alumnat i reforç de l’atenció educativa
Pel que fa al segon àmbit, el d’acompanyament, motivació i suport a l’alumnat i reforç de l’atenció educativa, amb una inversió de 26,9M€, preveu les següents mesures:
Acompanyament, implicació i participació de les famílies
El tercer àmbit, acompanyament, implicació i participació de les famílies, amb un import d’1,15M€, preveu les següents actuacions:
Acció educativa comunitària i oportunitats educatives més enllà de l’escola
En el quart àmbit, l’acció educativa comunitària i oportunitats educatives més enllà de l’escola, s’hi inclouen les següents mesures, amb una assignació de 9,18M€: