Aquest avançament afectarà les estades ja programades pel setembre a cases de colònies i albergs

10/02/2022

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha anunciat, acompanyat del conseller d’Educació, Josep Gonzàlez Cambray, que el Govern modificarà el calendari escolar de cara al curs 2022-2023, i avançarà l’inici del curs al dilluns 5 de setembre, per als ensenyaments d’infantil i primària, i al dimecres 7 de setembre per a l’ESO, batxillerat i formació professional. En el cas dels instituts escola, l’alumnat de l’etapa d’infantil i primària començarà el curs el dia 5, i l’alumnat de secundària el dia 7.

El cap de l’Executiu ha destacat que la nova mesura té com a objectiu “ajudar a millorar els resultats educatius dels alumnes” i “facilitar la conciliació de les famílies”, a la vegada que “dona resposta a una demanda històrica” per part d’un ampli sector de la societat. El nou calendari, ha explicat Aragonès, ha de poder facilitar que la “conciliació sigui real i efectiva” i ajudar a aquells membres de les famílies que tenen al seu càrrec la cura dels infants i joves i que la societat atribueix moltes vegades a les dones.

El cap de l’Executiu ha volgut subratllar també “l’impacte positiu en l’aprenentatge” que tindrà l’avançament de l’inici del curs escolar. D’una banda, ha dit, “escurçarà el període de desconnexió entre cursos”, que és excessivament llarg i pot contribuir negativament en el procés educatiu; i, per altra banda, la mesura contribuirà a “generar més igualtat d’oportunitats”, perquè, tal i com ha explicat Aragonès, beneficia especialment l’alumnat socioeconòmicament més vulnerable, el qual no té recursos per participar en activitats de lleure durant les vacances i continuar així treballant les seves habilitats cognitives, socials i emocionals. 

Afectació al lleure i les instal·lacions juvenils

L'anunci ha generat un fort malestar de la comunitat educativa al no haver estat informada prèviament i sense cap mena de diàleg sobre les possibles afectacions als diferents col·lectius que intervenen d'una manera o altre.

Pel que fa a les cases de colònies i albergs, la mesura del Govern tindrà una doble afectació tal i com s'ha destacat des de l'ACCAC. Per una banda s’anul·laran les estades programades per la segona setmana de setembre i de ben segur afectarà a les inscripcions de la primera setmana. També repercutirà a les habituals estades esportives o culturals que deixaran d’allotjar-se a les seves instal·lacions. A més, això probablement significarà que la setmana abans de l’inici de l’escola també es perdran reserves perquè les famílies estaran pendents de preparar el nou curs.

Per l’altra banda, la segona afectació té a veure amb la jornada intensiva plantejada pel Govern. Molts centres tenen programades per a la segona quinzena de setembre fer una estada a l'inici de curs per treballar aspectes més relacionals i de cohesió del grup. Ara, amb la jornada intensiva, és probable que es puguin replantejar la sortida del centre, tal i com ve succeint durant la jornada intensiva del juny. Tot i així, amb l'allargament del primer trimestre de curs, sempre cap l'esperança que més centres es proposin una estada a l'inici de curs i s'aprofiti més l'oportunitat de gaudir d'una activitat a una casa de colònies en aquest període, amb els beneficis que pot comportar per començar amb empenta el nou curs.

No hi haurà un increment d’hores lectives

L’avançament del calendari, però, no suposarà cap increment d’hores lectives. Sí que canviarà l’horari de les classes de setembre que, per millorar el confort tèrmic, serà de 9h a 13h a infantil i primària, tot i que se seguirà garantint el servei de menjador per a tot l’alumnat i les tardes estaran cobertes per activitats gratuïtes fins les 16.30h. Aquest canvi horari no tindrà afectació a la secundària obligatòria, batxillerat i formació professional, atès que en aquestes etapes al setembre ja es fa aquest tipus de jornada lectiva.

L’avançament del curs acosta el calendari escolar català al dels principals països europeus i comportarà un benefici per l’alumnat, ja que escurça el període de desconnexió de l’estiu –actualment molt llarg-, i permet racionalitzar-lo. També es dona així resposta a una demanda històrica de les famílies.

Altres dates del calendari

El curs 2022-2023 acabarà el 22 de juny a l’educació infantil i primària i el 20 de juny a l’ESO, batxillerat i FP. Pel que fa a la resta de dates del calendari, per no excedir els dies lectius permesos per la LEC, s’ampliaran amb un dia més les vacances de Nadal i s’atorgarà un dia més de lliure disposició, passant dels 3 actuals als 4 el curs vinent.

Els dies de lliure disposició hauran de constar en la programació de cada centre, i per tal de fer una distribució el més racional possible, el Departament planteja que la millor opció és que aquest dia es gaudeixi el segon trimestre, tenint en compte que és el que té menys dies festius del calendari.

Una mesura pedagògica i social

L’avançament del calendari és una mesura pedagògica, atès que té impacte no només en el sistema educatiu, sinó també en el procés d’aprenentatge de l’alumnat, i al mateix temps, repercuteix en el conjunt de la societat. És per tant una mesura pedagògica, social, de conciliació familiar i feminista.

Pedagògicament, el nou calendari millora el procés d’aprenentatge de l’alumnat perquè escurça el període de vacances durant l’estiu, que en ser especialment llarg pot provocar oblit d’hàbits i aprenentatges. Josep Gonzàlez-Cambray ha afirmat que aquest canvi “té la mirada en l’alumne, que és objecte i subjecte de les nostres polítiques. Sobretot beneficia a l’alumnat perquè equilibra un espai vacacional concentrat excessivament a l’estiu i que podia tenir un impacte negatiu en els hàbits d’aprenentatge i, molt especialment, en l’alumnat més vulnerable”.

L’oblit d’hàbits i aprenentatges pot tenir un impacte encara major en infants i joves de famílies socioeconòmicament vulnerables, que disposen de menys recursos per continuar treballant durant les vacances les seves habilitats cognitives, socials i emocionals – ja sigui amb activitats de reforç o aprofundiment, visites culturals, viatges, o amb la pràctica de llengües estrangeres-. El nou calendari, doncs, és una mesura de lluita contra les desigualtats.

La conciliació familiar i laboral és una altra de les avantatges de l’avançament del curs. La durada de les vacances d’estiu i la no adaptació del calendari escolar i el calendari laboral suposa un esforç d’organització per compatibilitzar la vida professional i la familiar durant els primers dies del mes de setembre, quan la majoria d’adults no tenen vacances però els joves i infants encara no han començat les classes. A més, si es té en compte que són habitualment les dones les que tenen cura dels infants, la nova mesura facilitarà compatibilitzar la vida laboral i familiar i suposarà un impacte menor en la vida de les dones, així com en la seva carrera professional.

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes