Actualment, el lleure és un pilar fonamental de la societat i un dret reconegut de totes les persones ja que aporta una sèrie de coneixements essencials per al creixement i desenvolupament personals i socials. Per això tots hem de tenir garantits certs espais i vivències satisfactòries de lleure i cal assegurar que els infants i les persones més vulnerables també en gaudeixen.
L’oferta actual en matèria de lleure i d’oci és molt àmplia ja que són unes de les experiències més desitjades i representatives de la nostra època gràcies, en part, al desenvolupament de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) que ens permeten, per exemple, desplaçar-nos amb facilitat.
Tendències en el lleure i l’educació
La
Fundació Bofill i Kid’s Cluster han elaborat un estudi que vol explicar com les tendències del lleure familiar poden canviar l’escola. Es constata que retorna la voluntat de viure experiències en família que estimulin la curiositat i l’aprenentatge de l’infant, moltes vegades amb activitats a l’aire lliure i esportives.
Així, es detecta que cada cop es trien més les propostes de lleure a l’exterior per a tota la família, en les quals se sentin identificats els diferents membres. L’objectiu és estar en contacte amb la família gràcies a activitats poc massificades i més autèntiques, que s’allunyin de la rutina habitual tant de pares i mares com de fills i filles.
Una altra de les tendències detectades en l’estudi és que
el joc i la joguina es consoliden com a suport del desenvolupament de les habilitats, la creativitat i l’aprenentatge, ja que permeten experimentar, construir i desenvolupar habilitats.
Pel que fa a l’educació, l’estudi afirma que per mitjà de l’experimentació els alumnes assimilen més fàcilment els conceptes teòrics i s’impliquen més en l’aprenentatge. Evolucionem cap a una educació que generarà més implicació vivencial en els alumnes i que incentivarà la contínua motivació del professorat.
Es posa de relleu, d’altra banda, la tendència cap a un aprenentatge basat en projectes perquè reforça les aptituds dels alumnes per fer front a la vida real a través de la col·laboració, la comunicació i la implicació. Els nens i nenes, a més, prenen més responsabilitat i consciència del seu aprenentatge.
L’estudi apunta l’evolució cap a una educació sense límits gràcies a les TIC, que comporten un aprenentatge continu i personalitzat, lluny dels models educatius tradicionals basats en l’ús de llibres de text. També s’identifica el
rol creixent de les AMPA a l’hora d’oferir propostes de lleure educatiu a les famílies.
Les colònies, una oportunitat única de lleure educatiu
Així doncs, l’estudi posa de relleu que les tendències actuals en l’àmbit educatiu i de lleure van en la línia de les propostes que s’ofereixen a les colònies, un recurs educatiu que manté la seva vigència amb l’adaptació del sector de les instal·lacions juvenils a les noves necessitats i demandes.
Són moltes les escoles que incorporen el lleure educatiu en el seu projecte pedagògic i organitzen colònies i sortides escolars. Durant uns dies, s’allunyen de les rutines escolars i l’àmbit quotidià per gaudir de l’entorn natural i dels moments de convivència que proporcionen les cases de colònies amb els companys de classe i els mestres.
En aquestes estades, els nens i nenes tenen l’oportunitat de gaudir d’activitats lúdiques que s’incorporen en el procés d’aprenentatge d’una forma única.
A través de l’experiència i del joc, descobreixen el món amb experiències personals i directes.
També són cada vegada més habituals les famílies que aprofiten l’oferta de lleure educatiu de qualitat que ofereixen les cases de colònies distribuïdes per tot el país. Les instal·lacions juvenils els permeten gaudir d’estades a preus econòmics i envoltats d'un entorn natural excel·lent. L'oferta és àmplia i hi ha propostes per a tots els gustos a cada època de l’any.
Les
cases de colònies i albergs compten amb una oferta integral de recursos de lleure adaptats per tal que tothom pugui gaudir de l'important patrimoni cultural català, dels impressionants paisatges de la nostra geografia, de la riquesa gastronòmica i de les diverses activitats esportives. A més, estan situats en espais naturals ideals per a la pràctica d’activitats de lleure, d’aventura i observació de la natura de petits i grans, que casen amb les noves tendències que planteja l’estudi de la Fundació Bofill i Kid’s Cluster.
Potser t'interessa: Especial revista "Lleure": Experiències de lleure, una font d'aprenentatge.