24/04/2023
Després de la publicació, el desembre del 2020, de la LOMLOE, la nova llei que regeix el sistema educatiu espanyol en substitució de la LOMCE del 2013, s'han de redactar els decrets que la desenvoluparan a cada territori. En aquest sentit, el març del 2021 es van constituir els equips de treball del decret a Catalunya que ha culminat aquest passat més de febrer amb la nova ordenació de totes les etapes educatives i amb l'aprovació dels drets dels ensenyaments de batxillerat, educació bàsica (primària i ESO) i per últim d'educació infantil (de 0 a 3 i de 3 a 6 anys) amb l'aparició dels nous currículums en cada una de les etapes educatives.
Cada vegada que s’aprova una nova llei orgànica d’educació en l’àmbit estatal s’han de redactar els decrets que la desenvolupen en cada territori. A Catalunya entenem el currículum com un instrument per avançar cap a la societat que volem i donar resposta als reptes que tenim al davant.
El nou currículum proposat pretén ser una oportunitat per aprendre amb sentit. Aprenem amb sentit quan apropem l’escola a les situacions, qüestions i problemes reals de la vida quotidiana. Aprendre amb sentit implica que les persones aprenents sàpiguen mobilitzar els aprenentatges adquirits per respondre als principals desafiaments a què haurà de fer front al llarg de la seva vida, la meta no és la mera adquisició de sabers, sinó aprendre a utilitzar-los per solucionar necessitats encarnades en la realitat.
La voluntat és que l’alumnat aprengui amb sentit per aconseguir una societat més justa i democràtica, cohesionada, inclusiva que contempli totes les persones i on sigui possible la igualtat d’oportunitats i la igualtat real i efectiva. Una societat fonamentada en una ciutadania crítica, activa i constructiva, que doni resposta a les aspiracions personals i col·lectives, sostenible, digitalitzada, més equitativa, més verda, més feminista, més cohesionada, sense desigualtats socioeconòmiques i més democràtica.
Els elements del nou currículum són les competències clau i el perfil competencial de sortida, les competències específiques de les àrees o matèries, els criteris d’avaluació, els sabers i les situacions d’aprenentatge.
Els nous currículums es basen en sis vectors bàsics, 6 elements de caràcter transversal que ajuden a posar el focus en aquells aspectes que l'actual societat considera claus per a l'aprenentatge i a l'equitat :
Amb aquests nous currículums es pretén consolidar a l'educació bàsica:
El nou currículum fa una clara aposta per una avaluació que promou la implicació i el compromís de l’alumnat facilitant l’autoregulació, la metacognició i el treball col·laboratiu. L’avaluació ha de permetre que tant els docents, avaluació formativa, com els alumnes, avaluació formadora, puguin identificar els avenços, les dificultats i els errors que sorgeixen al llarg del procés educatiu i prendre les decisions oportunes per assolir les competències. Amb aquesta finalitat, l’alumnat ha de conèixer els objectius d’aprenentatge i els criteris i procediments amb els quals se l’avaluarà.
Podeu consultar més informació sobre el nou currículum a la pàgina web El Nou Currículum del Departament d'Educació.