El tràmit d'inscripció es pot realitzar del 21 al 30 de juny

16/06/2021

Publicada l'ORDRE ECO/127/2021, de 14 de juny, per la qual s'obre el tràmit d'inscripció prèvia dels ajuts extraordinaris directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19.

El govern d’Espanya va publicar al Reial Decret llei 5/2021, de 12 de març, una nova línia d'ajudes directes a autònoms i empreses, que té com a objectiu que les comunitats autònomes concedeixin ajudes directes als autònoms i empreses dels sectors més afectats per la pandèmia.

Amb l'Ordre publicada avui s'obre el tràmit de concessió d'aquests ajuts, els quals tindran caràcter finalista i hauran de ser destinats a reduir l’endeutament de les persones treballadores autònomes (empresaris i professionals) i de les empreses i s’han de fer servir per al pagament de deutes contrets per les empreses des de març de 2020.

La presentació del formulari d'inscripció prèvia és condició necessària per a poder percebre l'ajut extraordinari, sempre que es compleixin els requisits que es fixin per a la seva concessió tant en les bases reguladores com en les convocatòries.

En aquest enllaç sobre la convocatòria d'Ajuts de suport a la solvència empresarial en resposta a la COVID-19 es pot trobar tota la informació disponible i un ampli apartat de preguntes freqüents . 

Beneficiaris 

Persones empresàries o professionals, empreses, grups d’empreses de consolidació fiscal, societats civils i entitats en atribució de rendes (comunitats de béns, altres entitats sense personalitat jurídica):
- que realitzin alguna de les activitats econòmiques incloses en la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques (CNAE) que es troben en el llistat enllaçat.
- que hagin realitzat i declarat aquesta activitat durant el 2019 i el 2020, i que la continuïn exercint en l’actualitat, i
- que el volum d'operacions anual declarat o comprovat per l’Administració, en l'IVA o altre tribut indirecte equivalent en el 2020, hagi experimentat un descens de més d’un 30% respecte al 2019.
S’hi entenen incloses les comunitats de béns i les societats

Requisits i compatibilitats 

A més a més dels dos requisits detallats en l'apartat anterior per poder optar a l'ajut, es pot consultar el detall de tots els requisits que cal complir en aquest enllaç

D'aquests destacar:
- Tenir el domicili fiscal a un municipi de Catalunya, o bé l’establiment permanent, en cas d’entitats no residents no financeres que operin a Espanya.
Tenir deutes acreditats amb proveïdors, creditors financers i no financers, i deutes relatius a costos fixos. El deute ha de ser d’un mínim de 4.000 €. En aquest sentit destacatar que els pagaments de reserves cancel·lades (bestretes pendents) es troben inclosos dins de la classificació de deutes amb altres creditors no financers sempre que s'hagin meritat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021 i procedeixen de contractes anteriors al 13 de març de 2021.
- Haver generat aquestes obligacions entre l’1 de març de 2020 i 31 de maig de 2021 i que procedeixen de contractes anteriors al 13 de març de 2021, data d’entrada en vigor del Reial decret 5/2021, de 12 de març.
No haver declarat un resultat negatiu per activitats econòmiques aplicant el règim d'estimació directa en la declaració de l'IRPF de 2019.
- En el cas de l'impost de societats, la base imposable no pot haver resultat negativa en l'exercici 2019 abans de l’aplicació de la reserva de capitalització i compensació de les bases imposables negatives.
- Complir  els requisits previstos a la Disposició addicional quarta del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març.
- En relació a l'acreditació d'haver experimentat un descens del volum d'operacions de més d’un 30%, en el cas que es facin exclusivament operacions no subjectes o exemptes que no obliguen a presentar autoliquidació de l’IVA, aquest descens de més d’un 30% en el volum d'operacions del 2020 respecte al 2019 haurà de ser en:

  • per a contribuents de l'IRPF, la informació sobre els ingressos íntegres fiscalment computables procedents de la seva activitat econòmica que s’inclouen en la base imposable de les seves declaracions en aquest tribut (exercici 2019: model 100, casella 0180; exercici 2020: model 130, casella 01)
  • per a contribuents de l'impost sobre societats o de l'impost de la renda de no residents amb establiment permanent, la informació sobre la base imposable prèvia declarada en l'últim pagament fraccionat o declaració dels anys 2019 i 2020, respectivament, de l'Impost sobre Societats (models 202 o 222 respectivament, casella 13).

- Comprometre’s a mantenir l’activitat per a la qual es sol·licita l’ajut fins al 30 de juny de 2022.
- Ser la persona titular del compte bancari que es comunica al formulari d'inscripció. Aquest compte ha de ser el compte corrent habitual per a les operacions ordinàries de l'empresa o el/la professional o empresari.
- Complir amb els requisits i obligacions que s'estableixen a les normatives de prevenció de riscos laborals, seguretat i salut en el treball, relacions laborals, erradicació de la violència masclista, igualtat de tracte, inclusió de les persones amb discapacitat i de protecció a la infància i l'adolescència.
- Complir els requisits establerts a la normativa en matèria de política lingüística.

Aquest ajut és compatible amb qualsevol altre ajut atorgat per a la mateixa finalitat sense que superi un import total acumulat per empresa d’1.800.000 euros en ajuts directes i de 10.000.000 euros en ajuts per costos fixos.

La presentació de la sol·licitud d'ajut faculta l'ens competent per comprovar la conformitat de les dades que s'hi contenen o es declaren, així com l'autorització expressa per consultar dades tributàries.

Quantia dels ajuts

Els imports seran determinats per les bases reguladores de l’ajut, sempre dins dels límits màxims que estableix el RDL 5/2021.

- Empresaris o professionals que apliquin el règim d’estimació objectiva en l’IRPF: fins a un màxim 3.000 euros.
- Empresaris i professionals amb caiguda 30% del volum operacions, l'ajut màxim serà del:

  • 40% de la caiguda del volum operacions que superi el 30% per a empreses i professionals que tinguin un màxim de 10 empleats.
  • 20% de la caiguda del volum operacions que superi el 30% per a empreses i professionals que tinguin més de 10 empleats. 
  • tot i aquests barems, l’ajut no podrà ser inferior a 4.000 euros ni superior a 200.000 euros.

Quin termini tinc per presentar la sol·licitud? 

Per donar resposta al gran volum de sol·licituds previstes, s’ha articulat un procediment, àgil i ràpid a partir d’un formulari d’inscripció prèvia.

El termini per inscriure's és del proper dilluns 21 de juny a les 9:00 h fins al 30 de juny a les 15:00 h.
 
Com fer la sol·licitud 
 
La inscripció prèvia és obligatòria per rebre l'ajut de suport a la solvència empresarial. Aquest tràmit només es pot fer per internet.

L'ordre d'arribada de la sol·licitud d'inscripció no atorga preferència en l'atorgament de l'ajut. Per tant, les sol·licituds es poden presentar durant tot el termini establert.

Un cop enviat el formulari d’inscripció, la persona que faci el tràmit veurà en pantalla un acusament de rebuda i podrà descarregar-se'l en un arxiu. Un cop s'hagin comprovat les dades de la inscripció, el mateix formulari serà la sol·licitud de l'ajut. 

Les dades es creuen amb les de l'Agència Estatal d'Administració Tributària. No cal presentar cap documentació.

El formulari d'inscripció prèvia està disponible a l'apartat Tràmits del web de la Generalitat de Catalunya (http://tramits.gencat.cat), al qual poder accedir directament fent clic aquí [INICIAR TRÀMIT].

El certificat digital és obligatori per identificar-se i accedir al formulari d'inscripció. Tot i que com a norma general caldrà emprar el certificat digital, excepcionalment i només en el cas que no en disposeu d'un i sigueu una persona treballadora autònoma, podeu utilitzar l'idCATMòbil. 

Si encara no teniu certificat digital podeu demanar-nos informació a l'ACCAC o consultat aquí.

Per més informació podeu consultar les preguntes freqüents sobre la inscripció prèvia i el formulari, així com les dades que es sol·liciten.

Com en anteriors convocatòries d'ajut, cal disposar de certificat digital. En cas de no disposar de certificat digital, es pot utilitzar el sistema IdCAT Mòbil, que es pot obtenir electrònicament i amb facilitat a la Seu electrònica de la Generalitat de Catalunya (https://web.gencat.cat/ca/tramits/que-cal-fer-si/Vull-identificar-me-digitalment/idcat-mobil/).

Altres aspectes a tenir en compte 

- Us referenciem enllaç a la infografia sobre l'ajut que explica resumidament el procés de concessió de l'ajut.
- També enllacem el Glossari sobre els conceptes utilitzats que de ben segut facilitarà el seu tràmit.
- Es publicaran les resolucions tant dels expedients inadmesos, com els desistits així com els atorgaments a través de l'e-Tauler.
- Aquests ajuts extraordinaris directes són objecte de tributació per part de la persona beneficiària a l’IRPF, a l’impost de societats i l’Impost de la Renda de no residents.
- A Catalunya s'han ampliat els sectors d'activitat fins a 191 CNAE. Entre alguns dels codis no previstos inicialment pel RD espanyol, s'han inclòs aquells de l'àmbit de l'educació amb els que operen algunes instal·lacions juvenils. Amb tot, en el marc del Consell del Diàleg Social en el qual s’ha definit l’ampliació dels ajuts directes a les empreses afectades per la Covid-19, es va acordar una línia complementaria per estendre l’abast dels ajuts a les empreses que, no essent incloses a la llista de sectors de la convocatòria de recursos estatals, hagin vist reduïda la seva facturació a causa del virus.

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes