Aquesta guia vol acostar la pràctica científica i ciutadana als centres educatius

05/05/2023

Aquesta guia, impulsada i coordinada pel Servei d’Educació Ambiental del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i elaborada per la Fundació Catalana de l’Esplai, aborda les potencialitats i l’impacte educatiu que tenen els projectes de ciència ciutadana per descobrir i conèixer la natura que ens envolta i per motivar i comprometre infants i joves en la protecció de la biodiversitat.

La Guia té com a objectiu apropar la pràctica científica i ciutadana als centres educatius i, especialment, potenciar-ne els aprenentatges realment vivencials i transformadors. D'aquesta manera s'intenta comprometre a tota la ciutadania en la millora de l’estat de la natura. La Guia pretén ajudar els centres educatius a convertir els projectes de ciència ciutadana en veritables experiències d’aprenentatge significatiu i vinculades al currículum, tot treballant-ne l’estructuració o la seqüenciació, el foment de la participació activa d’infants i joves, o la revisió de metodologies educatives.

La guia es divideix en els següents apartats: 

  • La ciència ciutadana: Ens explica el significat del concepte, la seva evolució i quina relació té amb la natura i l'educació. 
  • Aportacions educatives de la ciència ciutadana: Parla de les potencialitats i l’impacte educatiu que poden tenir els projectes de ciència ciutadana, amb èmfasi sobre com el seu disseny i l’organització de les activitats educatives al voltant de la recerca pot amplificar els aprenentatges entre les persones participants i la comprensió de la realitat que els envolta, fer-les, per tant, més capaces de prendre decisions i actuar de manera més responsable, i empoderar-les per a ser un agent de transformació social.
  • Experiència i aprenentatges: En aquest apartat s'exposen diferents projectes de ciència ciutadana, alguns consolidats i d’altres emergents, agrupats en 10 àmbits de recerca i d’intervenció en l’entorn natural, tot apuntant les mirades, la intencionalitat i les pràctiques educatives de diferents centres que els estan duent a terme (per exemple: ocells, plantes, rius, papallones, mar i litoral, etc.).
  • 15 consells que poden ajudar

En conjunt, la Guia pretén donar a conèixer aquests i d’altres projectes de ciència ciutadana i ajudar als centres educatius a convertir-los en veritables experiències d’aprenentatge significatiu i vinculades al currículum. En treballen l’estructuració o seqüenciació, el foment de la participació activa d’infants i joves o la revisió de metodologies educatives.

De la mateixa manera que pot ser una guia d'ajuda per als centres educatius, pot ser una molt bona referència per aquelles pràctiques educatives que es programen a cases de colònies i albergs

Podeu descarregar-vos la Guia al següent enllaç: "Ciència Ciutadana i Natura. Un repte per a l’Educació per a la Sostenibilitat”

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes