16/09/2023
La realització de colònies i sortides escolars s’insereix dins el projecte educatiu dels centres i, a part de la seva funció educativa específica, ofereix a tots els infants l'oportunitat de gaudir del dret al lleure. Durant els dies de colònies, els infants es formen de manera divertida; i, a través de jocs i activitats a l’aire lliure, adquireixen valors i amplien el seu sentit de la responsabilitat.
En els darrers anys, les ofertes de les instal·lacions juvenils en l'àmbit de les colònies escolars s’han multiplicat i professionalitzat tenint en compte les demandes actuals de l’escola. A més, mantenen l’esperit de col·laboració i la disposició a personalitzar les estades segons els objectius curriculars dels grups i els centres.
Aquí us enumerem sis raons que fan de les colònies escolars un element clau per a l'aprenentatge dels infants:
El canvi d’escenari, de ritme i d’activitat és saludable. Permet a les criatures descansar de l’entorn habitual on viuen. L'aire lliure engrandeix l'horitzó dels coneixements i de les experiències personals.
A les colònies es desenvolupen habilitats socials i emocionals en un espai que no és ni l’acadèmic ni el familiar. Aquests dies de convivència lluny dels pares potencien l’autonomia personal, que està lligada al desenvolupament emocional dels infants.
La diversitat de situacions que plantegen unes colònies enriqueixen la personalitat dels nens i les nenes. A les colònies es persegueix de manera explícita aquesta multiplicitat de situacions per facilitar un aprenentatge al màxim de significatiu.
A les colònies s'educa a través del quotidià, utilitzant el propi grup com a eina, aprofitant la intensitat de les relacions i els rols que sorgiran per tal de canalitzar-los i acompanyar-los com a font d'aprenentatge. Així doncs, és una bona manera d'enfortir les relacions personals entre els alumnes mitjançant una convivència les 24 hores.
Les colònies escolars generen oportunitats per enfortir el lligam entre el grup classe i els mestres. Conèixer-se en un altre ambient afavoreix un clima de confiança, que propicia el respecte i l’admiració vers l’educador o educadora, i en beneficia les relacions.
Monitors i monitores tenen experiència i formació en les activitats de lleure. Són gent que estima els infants i saben combinar els jocs amb l’atenció constant. Generalment existeixen dues referències clares: els mestres i els pares. La figura del monitor del lleure es col·loca en aquest paquet per jugar un paper menys formal, fonamentat en l'exemple i en la relació educativa de qualitat.