Les colònies escolars són dies de formació extraordinària. En un entorn nou i amb còmplices particulars, els infants hi viuen aprenentatges significatius a través del joc i la convivència

16/09/2023

La realització de colònies i sortides escolars s’insereix dins el projecte educatiu dels centres i, a part de la seva funció educativa específica, ofereix a tots els infants l'oportunitat de gaudir del dret al lleure. Durant els dies de colònies, els infants es formen de manera divertida; i, a través de jocs i activitats a l’aire lliure, adquireixen valors i amplien el seu sentit de la responsabilitat.

En els darrers anys, les ofertes de les instal·lacions juvenils en l'àmbit de les colònies escolars s’han multiplicat i professionalitzat tenint en compte les demandes actuals de l’escola. A més, mantenen l’esperit de col·laboració i la disposició a personalitzar les estades segons els objectius curriculars dels grups i els centres.

Aquí us enumerem sis raons que fan de les colònies escolars un element clau per a l'aprenentatge dels infants:

  • 1. El canvi d'entorn

El canvi d’escenari, de ritme i d’activitat és saludable. Permet a les criatures descansar de l’entorn habitual on viuen. L'aire lliure engrandeix l'horitzó dels coneixements i de les experiències personals.

  • 2. Lluny de la familia 

A les colònies es desenvolupen habilitats socials i emocionals en un espai que no és ni l’acadèmic ni el familiar. Aquests dies de convivència lluny dels pares potencien l’autonomia personal, que està lligada al desenvolupament emocional dels infants.

  • 3. Aprendre a viure

La diversitat de situacions que plantegen unes colònies enriqueixen la personalitat dels nens i les nenes. A les colònies es persegueix de manera explícita aquesta multiplicitat de situacions per facilitar un aprenentatge al màxim de significatiu.

  • 4. El grup

A les colònies s'educa a través del quotidià, utilitzant el propi grup com a eina, aprofitant la intensitat de les relacions i els rols que sorgiran per tal de canalitzar-los i acompanyar-los com a font d'aprenentatge. Així doncs, és una bona manera d'enfortir les relacions personals entre els alumnes mitjançant una convivència les 24 hores.

  • 5. La convivència amb els mestres

Les colònies escolars generen oportunitats per enfortir el lligam entre el grup classe i els mestres. Conèixer-se en un altre ambient afavoreix un clima de confiança, que propicia el respecte i l’admiració vers l’educador o educadora, i en beneficia les relacions.

  • 6. Els monitors i les monitores, gent de confiança

Monitors i monitores tenen experiència i formació en les activitats de lleure. Són gent que estima els infants i saben combinar els jocs amb l’atenció constant. Generalment existeixen dues referències clares: els mestres i els pares. La figura del monitor del lleure es col·loca en aquest paquet per jugar un paper menys formal, fonamentat en l'exemple i en la relació educativa de qualitat.

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes