L’ACCAC reclama que de la mateixa manera que s'impulsa el lleure educatiu d’esplais i agrupaments, s'acordi una estratègia per abordar el suport i reconeixement de l’educació en el lleure que desenvolupen les pimes del sector

07/03/2024

  • L’ACCAC reclama que de la mateixa manera que el Govern preveu polítiques públiques per impulsar el lleure educatiu d’esplais i agrupaments, acordi també una estratègia per abordar el suport i reconeixement de l’educació en el lleure que venen desenvolupant les pimes del sector.
  • No es pot entendre l’establiment de polítiques d’actuació del Govern per garantir que el lleure educatiu continuï sent un element fonamental en el desenvolupament integral dels infants i joves, sense tenir en compte la contribució de les petites i mitjanes empreses de lleure, així com de la xarxa de cases de colònies i albergs juvenils de la que ens hem dotat com a país.

L’acord de Govern publicat el passat 29 de febrer aprova la creació de l’Estratègia de reconeixement del lleure educatiu per fomentar l’estabilitat i viabilitat del sector dedicat al lleure educatiu amb joves i infants a tot el territori català. A la seva exposició de motius, engloba com a lleure educatiu totes aquelles activitats i experiències socioeducatives que es fan amb caràcter educatiu, formatiu i des de la transmissió de valors, amb la finalitat d'aprendre i adquirir competències i habilitats que van més enllà de l'educació formal.

Malgrat aquesta definició completa, la proposta només es centra en l’activitat que es dur a terme des de l’associacionisme educatiu a través d’esplais i agrupaments escoltes, sense cap consideració a l’amplíssima activitat que ve desenvolupant petites i mitjanes empreses del sector del lleure.

No es pot entendre l’establiment de polítiques d’actuació per garantir que el lleure educatiu continuï sent un element fonamental en el desenvolupament integral dels infants i joves, sense tenir en compte la contribució necessària d’una part importantíssima del sector del lleure que representen les mipimes. En una estratègia de reconeixement i suport a l’educació en el lleure, també ha d’estar contemplada l’activitat de colònies com un esdeveniment educatiu imprescindible, tant en l’àmbit de vacances com en l’àmbit escolar, així com la xarxa de cases de colònies i albergs, espais educatius i d’interacció social de la qual ens hem dotat com a país.

L’acord també proposa la creació d’espais de debat i coordinació per avançar en la definició de mesures i actuacions que afavoreixin el benestar del lleure educatiu. Uns espais que per la seva composició també s’adrecen exclusivament al lleure associatiu, possiblement amb algunes problemàtiques i necessitats no comunes, però que l’exclusió de part del sector segur tampoc afavoreix solucions compartides. La mateixa xarxa d’instal·lacions juvenils sempre ha estat un recurs per als moviments associatius de lleure i en aquest sentit pot ser interessant un treball compartit.

Independentment de si aquests espais han de ser compartits o no, significar que l’ACCAC ve reivindicant històricament l’establiment d’eines i espais per a una imprescindible coordinació i treball interdepartamental al voltant de l’activitat que es desenvolupen a les cases de colònies i albergs juvenils, que integrin la participació i cooperació de tots els agents que intervenen en la seva acció. Hem exigit sempre una necessària mirada transversal en l’acció de govern i no perpetuar un problema sobre en qui recau les competències en l’àmbit de les instal·lacions juvenils i la seva activitat.

L’ACCAC reclama que de la mateixa manera que el Govern preveu polítiques públiques per impulsar el lleure educatiu d’esplais i agrupaments les quals aplaudim,  acordi una estratègia per abordar el suport i reconeixement de l’educació en el lleure que venen desenvolupant les petites i mitjanes empreses del sector, també titulars majoritàriament de cases de colònies i albergs juvenils. De la mateixa manera, cal reconèixer la importància de la Xarxa Catalana d’Instal·lacions Juvenils (XCIJ), una xarxa a la que s’exigeix un seguit de requisits i compromisos per tal de garantir la seva funció educativa i a la que s’hauria de correspondre d’igual manera per part de l’administració per tal de preservar-la i potenciar-la. Considerem imprescindible que el Govern impulsi un suport efectiu a la XCIJ per tal de preservar aquest recurs de país i al que se’l reconeix legislativament com d'interès públic i d'utilitat social i educativa.
 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes