15/11/2024
El passat 12 de novembre PIMEC i ACCAC van organitzar una jornada virtual amb l’objectiu d’apropar i impulsar la transformació digital davant els proper canvis normatius en l'àmbit de la facturació per a totes les persones que formen part de l’Associació.
La sessió va anar a càrrec d’Andreu Bru, director de Tecnologia i Innovació de PIMEC. En concret, la jornada es va centrar en l'anàlisi de com afectaran aquests canvis normatius sobre la facturació, fent èmfasi en la Llei Antifrau i la Llei Crea i Creix, dues normatives que entraran en vigor durant els pròxims anys i que obligarà a totes les empreses i autònoms a dur el registre informàtic de la seva facturació a través de sistemes que compleixin determinats requeriments definits per l'Agència Tributària, els quals hauran de garantir la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres de facturació.
El passat mes de desembre, s’aprova el Reglament que estableix els requisits que han d’adoptar aquests sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d’empresaris i professionals i l’estandardització de formats dels registres de facturació. Aquest Reial decret ja anunciava que el canvi normatiu que obliga a empreses i professionals a portar un estricte registre informàtic de les factures (tant les completes com les simplificades o tiquets de caixa) entraria en vigor l’1 de juliol de 2025.
Finalment, les característiques concretes que han de complir aquests programes es regulen mitjançant l’Ordre Ministerial per la qual es regulen els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU, publicada aquest 28 d'octubre i que endarrereix a 28 de juliol de 2025 l’entrada en vigor de la llei Antifrau i el sistema de Registre comptable de factures i el VERI*FACTU. Aquesta ordre ministerial facilita els requisits tècnics necessaris i d’obligat compliment perquè els programadors puguin desenvolupar els programes informàtics de manera que perquè un programa de facturació sigui considerat certificat per l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT), ha d’integrar el sistema VERI*FACTU. Aquesta ordre ministerial, doncs, es dirigeix directament a les empreses desenvolupadores de programaris de facturació. L’objectiu de la llei Antifrau, el reial decret que la desenvolupa, i aquesta ordre ministerial que detalla les especificacions tècniques, és la lluita contra el frau.
L’obligatorietat de la factura electrònica s’implementarà en un futur pròxim, i el sistema VERI*FACTU és fonamental en aquest procés. Cal aclarir que no té res a veure amb la llei Crea i creix, que regularà l’obligació d’empreses i professionals a emetre, trametre i rebre totes les factures completes en format electrònic (xml-facturae). Aquesta obligatorietat només serà entre professionals. D’altra banda, l’altre gran canvi és que aquestes factures en format electrònic, s’enviaran i recolliran a través d’una plataforma d’intercanvi de factures. D’aquesta forma, l’AEAT disposarà d’una primera base d’informació per complir l’objectiu de control dels terminis de pagament.
En què consisteix el sistema VERI*FACTU?
És una eina de verificació de factures impulsada per l’Agència Tributària. El seu objectiu principal és combatre el frau fiscal i fomentar la digitalització en els processos comptables de les empreses.
D’aquesta manera es garanteix que les factures d’empreses i autònoms siguin confiables i difícils de manipular.
Perquè un programa de facturació sigui considerat certificat per l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT), ha d’integrar el sistema VERI*FACTU.
El propòsit d’aquest sistema és que totes les factures generades per les empreses quedin registrades a Hisenda, cosa que impedeix qualsevol alteració posterior d’aquests registres. Això garanteix la integritat, conservació, llegibilitat, traçabilitat, accessibilitat i inalterabilitat de les dades generades pel programari.
Dins de l’obligació d’utilitzar el programari els obligats tributaris a facturar poden decidir si el seu programa està connectat simultàniament o no amb l’AEAT. Això significa que, quan l'empresa o autònom comenci a utilitzar el seu programa de facturació homologat, podrà decidir si desitja remetre voluntàriament les seves factures a Hisenda o registrar les factures sense enviar-les. En aquest segon cas, cada registre ha d’estar signat digitalment i disponible per a l’Agència Tributària en qualsevol moment.
Es troben exceptuats d’aquest sistema VERI*FACTU:
- Les empreses acollides al Subministrament Immediat d’Informació (SII).
- Els qui no estan obligats a emetre factures.
Els associats de l'ACCAC poden recuperar l'enregistrament de la sessió a l'apartat Documentació de l'àrea privada de la web.