07/01/2025
La prevenció és el conjunt d’activitats o mesures adoptades en totes les fases d’activitat de l’empresa amb la finalitat d’evitar o disminuir els riscos derivats del treball, tal com la defineix la Llei 31/1995 de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals. L’organització de l’activitat preventiva és sempre obligatòria per a l’empresari que tingui treballadors contractats.
Existeixen diferents possibilitats per dur-la a terme:
- Assumint personalment l’activitat preventiva
L’empresari només pot assumir personalment l’activitat preventiva quan es compleixin els requisits següents:
A més, cal tenir present que tot i complir amb aquests requisits l’empresari no pot assumir mai la vigilància de la salut, que s’ha de cobrir obligatòriament a través d’un servei de prevenció aliè.
- Designant un o diversos treballadors per dur-la a terme
Sempre que no sigui obligatori constituir un servei de prevenció propi qualsevol empresa pot adoptar aquesta modalitat d’organització preventiva. L’únic requisit que s’exigeix als treballadors designats és que tinguin la capacitat necessària per a desenvolupar les activitats preventives que se’ls encomanen, d’acord amb el que estableix el Capítol VI del Reglament dels serveis de prevenció. No es requereix expressament l’exclusivitat i, per tant, aquests treballadors poden compatibilitzar les activitats preventives amb d’altres feines ordinàries.
El nombre de treballadors designats, com també els mitjans que l’empresari posi a llur disposició i el temps de què disposin per a l’execució de la seva activitat han de ser els necessaris per complir adequadament amb les seves funcions.
- Constituint un servei de prevenció propi (o mancomunat).
La constitució d’un servei de prevenció propi és obligatòria en qualsevol dels següents supòsits:
El servei de prevenció propi constitueix una unitat organitzativa específica dins l’empresa i ha d’incloure, com a mínim, dues de les especialitats o disciplines preventives. Els seus integrants han de dedicar de manera exclusiva llur activitat dins l’empresa a la finalitat d’aquest servei i han de tenir la capacitació requerida per a les funcions que cal dur a terme. Si s’assumeix l’especialitat de medicina del treball, els serveis sanitaris han de ser objecte d’aprovació i registre previ per part de l’autoritat sanitària.
L’empresa ha d’elaborar la memòria i programació anuals del servei de prevenció, que ha de mantenir a disposició de les autoritats laborals i sanitàries competents, així com del comitè de seguretat i salut.
Possibilitat de constituir un servei de prevenció mancomunat
Poden constituir un servei de prevenció mancomunat les empreses que es trobin en qualsevol de les situacions següents:
Les empreses interessades queden obligades a consultar amb els representants dels treballadors la creació del servei de prevenció mancomunat. Un cop acomplert aquest tràmit es pot dur a terme la constitució, que s’ha de formalitzar en un acord o acta que s’ha de comunicar amb caràcter previ a l’autoritat laboral del territori on es trobin les seves instal·lacions principals, en el supòsit que aquesta constitució no hagi estat decidida en el marc de la negociació col·lectiva.
- Concertant-la amb un servei de prevenció aliè (SPA)
Qualsevol empresa pot concertar l’activitat preventiva amb un SPA, llevat que estigui obligada a constituir un Servei de Prevenció Propi (SPP). Els SPA són entitats especialitzades i acreditades per l’autoritat laboral amb capacitat constatada per poder realitzar activitats de prevenció, d’assessorament i de suport que els puguin requerir les empreses que els concertin.
La decisió de concertar l’activitat preventiva amb un o diversos serveis de prevenció aliens, els criteris que s’han de tenir en compte per a la selecció de l’entitat amb la qual s’hagi de concertar l’esmentat, així com les característiques tècniques del concert, s’han de debatre i, si s’escau, acordar, amb els delegats de prevenció o en el si del comitè de seguretat i salut de l’empresa.
L’empresari que decideixi desenvolupar l’activitat preventiva a través d’un o diversos serveis de prevenció aliens a l’empresa, ha de concertar, per escrit i d'acord amb els requisits que fixa el Reglament de serveis de prevenció, la prestació del servei.
Les entitats especialitzades que actuïn com a serveis de prevenció aliens han de mantenir a disposició de les autoritats laborals i sanitàries competents una memòria anual en què han d’incloure de forma separada les empreses o centres de treball per als quals ha prestat serveis durant el període esmentat, indicant en cada cas la naturalesa d’aquests.
Cal tenir present que aquestes opcions no són excloents. Així, és perfectament possible i relativament habitual a la pràctica que l’empresari assumeixi una part de les activitats preventives i la resta les encarregui a un servei de prevenció aliè, o que una part de les activitats preventives es cobreixin a través de treballadors designats i la resta mitjançant un servei de prevenció aliè.
Més informació: Com organitzar la prevenció a la teva empresa?