Elaborada per la Federació Catalana d'Autisme, pretén promoure espais més accessibles i acollidors per a les persones amb autisme

29/01/2025

L’ACCAC, compromesa amb la inclusió i la igualtat d’oportunitats en l’àmbit del lleure, ha impulsat la 'Guia de cases de colònies i albergs amigables amb l'autisme'. Aquesta iniciativa neix amb l'objectiu de fomentar espais més accessibles i acollidors per a les persones amb autisme i les seves famílies. La guia ofereix recursos i orientacions perquè les cases de colònies i albergs puguin adaptar-se millor a les seves necessitats, promovent així un lleure més inclusiu i facilitador per a tothom.

Amb la col·laboració de la Federació Catalana d'Autisme, elaboradora de la Guia, es va presentar el dimarts 28 de gener en una sessió en línia adreçada als associats de l'ACCAC. 

Durant la presentació, es va aprofitar per apropar-nos a la comprensió de l’autisme i desmuntar alguns dels mites més estesos sobre les persones amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA). La primera part de la guia recull conceptes essencials que ajuden a entendre millor la realitat de l’autisme i a trencar estereotips, com ara:

  • L’autisme no és una malaltia, sinó una neurodivergència: les persones autistes processen la informació i es comporten de manera diferent als estàndards establerts. 
  • les persones autistes sí senten empatia, fins i tot algunes amb major intensitat que la resta. El que pot succeir és que tinguin dificultats per identificar l’emoció de l’altra persona o per entendre com espera la societat que s’actuï.
  • Presenten diferències en les habilitats de comunicació, tant verbal com no verbal, tant en l’expressió com en la comprensió.

La segona part de la guia ofereix recomanacions pràctiques i exemples per ajudar les cases de colònies i albergs a esdevenir espais més amigables per a les persones amb autisme. Es posa èmfasi en la importància de crear entorns estructurats, amb zones clarament definides, una senyalització adequada i l’ús de suports visuals per facilitar la comprensió i la interacció.

En resum, la guia pretén proporcionar una base de coneixement sobre l’autisme i les necessitats de les persones autistes, així com oferir eines per fer més accessibles aquests espais de lleure i educatius: 

  • Que els espais estiguin estructurats i organitzats per a facilitar l’orientació i els desplaçaments.
  • Que la comunicació sigui clara i senzilla, respectant els tempos de la persona autista.
  • Fer servir suports visuals, tant per senyalitzar espais com per a comunicar-se.
  • Respectar les necessitats sensorials i tractar d’evitar el màxim possible la sobreestimulació.
  • En cas que no es pugui evitar la sobreestimulació, oferir espais de calma i tenir estratègies per a que la persona pugui autoregular-se.
  • Anticipar el màxim d’informació possible per a que els entorns i les activitats siguin predictibles.
  • Estructurar el temps de les activitats i de les estones “lliures” o d’espera.
  • Formar-se, deconstruir mites i mostrar empatia envers les persones amb autisme i les seves famílies.

Aquesta guia vol ser un recurs útil per avançar cap a un lleure més inclusiu i accessible per a tothom. Us animem a llegir-la i a seguir descobrint com acompanyar millor als infants amb autisme.

En breu, la guia estarà disponible per consultar i descarregar a l'apartat Recursos d'aquest mateix portal web de l'ACCAC. 

A més, aquesta iniciativa es complementarà amb un webinar formatiu en streaming, que quedarà enregistrat i disponible per als equip dirigents de les cases de colònies i albergs associats. 

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes