Les colònies són una bona oportunitat per treballar les competències emocionals perquè afavoreixen les relacions amb altres persones i amb un mateix. Permeten practicar l'educació amb metodologies vivencials i participatives, que tenen en compte l'experiència personal dels infants, el seu entorn i les seves necessitats.

El moment clau per iniciar el desenvolupament sistemàtic de les competències emocionals és en la infància, quan s'assenten les bases del creixement i l’aprenentatge. És necessari ensenyar els nens i nenes a connectar amb si mateixos perquè puguin identificar com se senten i comprendre que això afecta el seu comportament. L'escola és un pilar bàsic per al creixement dels infants i, tot i que tradicionalment ha prioritzat els aprenentatges cognitius, l’educació cada vegada s’orienta més al ple desenvolupament de la personalitat de l'alumne. Diferents motius justifiquen abordar i treballar la dimensió emocional als centres educatius i en totes les etapes, i més encara en les obligatòries.

En diversos informes, la Unesco considera que entre els quatre pilars que constitueixen les bases de l'educació es troba: “aprendre a ser”, per desenvolupar positivament la personalitat en tota la seva riquesa i “aprendre a viure junts”, la qual cosa significa establir relacions interpersonals útils. També afirma que l’educació emocional és un complement indispensable en el desenvolupament cognitiu i una eina fonamental de prevenció de molts problemes personals. La importància de les habilitats emocionals i socials també queda reflectida en els currículums de competències bàsiques fixat pel Departament d’Educació. Per això, cada cop més centres busquen que el progrés cognitiu vagi de la mà de l’emocional.
 
Viure i conviure a les colònies
 
Durant l'etapa escolar, els infants viuen moltes experiències i, atesa la importància de la seva gestió, molts dels centres opten per activitats que ajudin l'alumne a manifestar el que sent, a comprendre i a empatitzar amb els companys. Així doncs, l’educació emocional s'està convertint en una eina fonamental en tots els àmbits de l'ensenyament. No només ajuda al fet que els nens i nenes es coneguin millor a sí mateixos, sinó també a comprendre més i millor als altres. En aquest àmbit, l’educació en el lleure pot ser la gran aliada per millorar les competències emocionals amb eines pedagògiques actives: sentir i viure les experiències, l’esforç, la convivència amb el grup, la resiliència, la tolerància o l’afecte per les persones són algunes de les qüestions que es posaran en joc.
 
Aquest aprenentatge es presta a adquirir-se especialment en entorns educatius del lleure, com en les colònies, ja que les activitats es desenvolupen en un temps privilegiat per experimentar emocions i en què es poden trobar referents, espais d’intercanvi, de contrast i d’assimilació. Segurament les sortides escolars, fora de l’entorn habitual i lluny de la família, despertaran sentiments diferents en els nens i nenes i els oferiran condicions òptimes per explorar-se i qüestionar-se. A través de les diferents propostes educatives, però també amb la vivència de les petites accions quotidianes que només es poden donar en una activitat de 24 hores, practicaran i desenvoluparan la consciència emocional i l’expressió oberta del què senten. Així, podran interpretar la influència sobre les conductes pròpies i dels altres en un espai de confiança que potencia el feedback entre grup, l’autonomia i la resolució positiva de possibles conflictes.
 
Durant les estades escolars es crearan vincles amb diferents dinàmiques i a través d’una comunicació oberta i de confiança, que permetran practicar les competències emocionals i a posar nom als sentiments. Un exemple excel·lent per treballar-les és la música ja que quan el grup canta o balla desperten les emocions i les deixen fluir. El centre d’interés és una altra de les eines que s’utilitzen a les colònies per fer activitats més participatives i viscudes. Permet que els nens i nenes s'identifiquin amb els personatges, genera vincles emocionals i és un bon recurs perquè canalitzin les emocions.
 
Les colònies també poden donar oportunitats úniques com tenir cura dels animals de la granja. Fent una gimcana, baixant en tirolina o alimentant les gallines poden millorar l’estat d’ànim i treballar l’empatia, l’autosuperació, les capacitats socials i de comunicació. Les convivències també fomenten l’aprenentatge a través del joc amb què  es facilita la interacció i l'expressió lliure dels sentiments. Dóna l’oportunitat òptima per riure, fomentar el sentit de l’humor i les emocions positives. Així, els infants poden transformar allò que han viscut i ho poden adoptar en el seu dia a dia. Per exemple, poden provar de posar-se a la pell de l’altre i aprendre a empatitzar-hi o a cooperar.
 
Però les colònies no només proporcionen al grup experiències intenses i saludables sinó que també conviden a la reflexió crítica. Són una bona oportunitat per ensenyar a traduir les sensacions i les emocions en reflexions i, així, ajudar en el procés d’interiorització i de creixement personal. És precisament aquesta dimensió de reflexió crítica i personal la que diferencia les d’altres ofertes de lleure menys educatives. En definitiva, les estades escolars creen contextos idonis de creixement i desenvolupament personal i social per als alumnes amb experiències reals de la vida. D’aquesta manera, s’aconsegueixen practicar aquestes competències clau en altres contextos diferents als habituals. Així, família, escola i temps de lleure educatiu es complementen i s’enriqueixen mútuament.
 
Potser t'interessa: Especial revista "Lleure": Aprendre a ser, aprendre a viure. 
 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els serveis i analitzar els hàbits de navegació, en cap cas per a finalitats publicitàries. Si segueix navegant entendrem que n'accepta el seu ús. Més informació | Accepto les galetes